top of page
  • תמונת הסופר/תמב"ס

איך מודדים שחקני הגנה?

עודכן: 29 ביולי 2019

כתבה זו סוקרת את מדדים העיקריים לבחינת ביצועיהם של בלמים ומגנים. במסגרת סקירת המדדים ננסה לענות על השאלה מדוע שילמה מנצ'סטר יונייטד כמעט 50 מיליון פאונד עבור המגן הצעיר בן ה-21 אהרון ואן-ביסאקה. בכתבה החדשה בסדרת הכתבות שלנו על אנליטיקה וכדורגל.


1. כדרורים מוצלחים נגד שחקן הגנה - (Dribbled (against


מדד זה מונה את מספר הפעמים בהן שחקן התקפה כדרר (ולא מסר) והצליח לעבור את שחקן ההגנה. ככל שנתון זה נמוך יותר, משמע ששחקן ההגנה שמר מפני התפתחותם של מצבי הבקעה מסוכנים. מדד זה מעיד על איכותו של שחקן ההגנה ועל טכניקה גבוהה, ללא כל קשר למשחק הקבוצתי.


דוגמא לכדרור מוצלח נגד שחקן ההגנה
שחקן ההגנה לא הצליח לעצור את הכדרור נגדו

אהרון ואן-ביסאקה, המגן הימני הצעיר (בן 21) לשעבר של קריסטל פאלאס בעונת 2018/2019, מחזיק בממוצע מצוין של 0.3 (!) כדרורים מוצלחים נגדו ל-90 דק' (המוביל בקטגוריה זו הוא וירג'יל ואן דייק מליברפול שבעונת 2018/2019 אף שחקן לא עבר אותו בכדרור, בכל המסגרות).


2. יירוט מסירה של היריב - Interception

יירוט מסירה היא פעולה בה שחקן הגנה "קורא" מהלך מסירה בין שני שחקני הקבוצה היריבה, מתערב בו, חוטף את הכדור ומעביר אותו לשליטתו.

מדד זה מצביע בעיקר על חכמת משחק של השחקן, על יכולתו לקרוא את המשחק ולצפות מהלכים - שכן כדי להצליח ליירט מסירה, על השחקן לחזות את כיוון המסירה ולהתמקם בקו המסירה. מדד זה מלמד גם על מהירות תגובה ועל כוח מתפרץ מהמקום ("צעד ראשון מהיר") המתחייב ממנו כדי להגיע ראשון לכדור.


יירוט מסירה מוביל פעמים רבות למהלך התקפה מהיר, לכן המדד מאפשר למדוד את תרומתו של שחקן ההגנה למשחק ההתקפה. מספר גבוה של יירוטים מלווה בדרך כלל בריצה מרובה של השחקן (נתון גבוה של ק"מ) שכן השחקן נדרש לעבוד קשה על מנת ליירט את המסירות.


מאחר שלשם שלשם יירוט מסירות דרושה מיומנות גבוהה, מהירות תגובה, כוח מתפרץ וחוכמת משחק, אין מדובר בעניין של מה בכך, ובמשחקים רבים שחקנים לא מצליחים ליירט אפילו פעם אחת. על רקע זה, נתוניו של ואן-ביסאקה המדורג בצמרת הפרמייר ליג לעונת 2018/2019 עם ממוצע של 2.4 יירוטים ל-90 דקות - מרשימים מאוד.


3. תיקול מוצלח - Tackle


תיקול מוצלח נרשם כאשר שחקן הגנה נוגע בכדור שנמצא בשליטת היריב וגורם לאיבוד שליטתו בכדור - בין אם על ידי העברת השליטה לקבוצתו ובין על ידי הוצאת הכדור אל מחוץ למגרש (חוץ, קרן וכו'). זה הוא המדד "המסורתי" למדידת ביצועים של שחקני הגנה.


דוגמא לתיקול מוצלח
השחקן במדים הכתומים מנסה לתקל את יריבו

בשנים האחרונות עולה כמות התיקולים במהלך משחק, במיוחד אצל קבוצות שסגנון המשחק שלהם הוא משחק לחץ עם קו הגנה גבוה (קבוצה שלוחצת על כל המגרש, למשל אלופת אנגליה וסגניתה לעונת 18/19). מצד שני, קבוצות ש"מחנות את האוטובוס" מבצעות פחות תיקולים ומעדיפות לספוג את הלחץ, בלי להסתכן בביצוע עבירה.


לכן המדד המדוייק יותר הוא אחוז התיקולים המוצלחים מסך כל ניסיונות התיקול. אחוז תיקולים מוצלחים גבוה מלמד על טכניקה גבוהה ו"נקיה" של תיקולים ללא עבירות - נתון חשוב למדידת איכות של שחקן הגנה; גם במדד זה ואן-ביסאקה נמצא בטופ של המתקלים לעונת 2018/2019, עם ממוצע של 3.7 תיקולים ל-90 דקות ואחוזי הצלחה מרשימים של 92.5% (!).


4. הרחקת כדור - Clearances


הרחקה היא פעולה הגנתית בה שחקן מרחיק את הכדור מהשער של קבוצתו על ידי בעיטה / נגיחה.

הרחקות כדור רבות מלמדות לא רק על התמקמות טובה של שחקן הגנה וטכניקת הרחקה, אלא גם על יכולת תפקודו תחת לחץ. מדד זה מושפע מסגנון המשחק של קבוצתו ושל הקבוצה היריבה - קבוצות הגנתיות או קבוצות ש"מחנות את האוטובוס" מרחיקות יותר כדורים במהלך משחק.


5. קרבות אוויר - Aerial Duels

מדד זה משקף את מספר הפעמים בהם שחקן עלה לנגיחה מוצלחת כאשר התמודד באוויר מול יריב שניסה אף הוא לנגוח את הכדור.

מדד זה מושפע מאוד משיטת המשחק של שתי הקבוצות - ככל שהקבוצות נוטות לשחק עם הגבהות, יהיו יותר קרבות אוויר. לכן, גם כאן אחוזי ההצלחה מהווים מדד מדויק ליכולת הניתור של השחקן ותזמון הנגיחות באופן כללי (פחות על טכניקה).


דוגמא לקרב אווירי - עלייה לנגיחה - בכדרוגל
קרב אווירי בו זכה הקפטן של הקבוצה במדים הלבנים

6. חסימות של בעיטות לעבר השער - Block


מדד זה מלמד על קריאת המשחק, על קור רוח ואומץ.בעת חסימה של בעיטה לשער, על השחקן לדעת למקם את עצמו "בקו הירי" ולספוג את הבעיטה כדי למנוע איום על השער.


גם מדד זה מושפע מאוד מהמשחק הקבוצתי - אם ההגנה מחוררת כמו גבינה שוויצרית, יהיו יותר בעיטות של יריביה לשער ולכן תהיינה לשחקני ההגנה יותר הזמנויות לחסימות.


השוואה בין שני שחקני הגנה: ואן-ביסאקה מול הארי מגווייר

ערכתי השוואה בין שני שחקני הגנה עליהם דובר רבות בחלון ההעברות של קיץ 2019 כשחקנים על הכוונת של מנצ'סטר יונייטד - הארי מגווייר מלסטר סיטי (בן 26) ואהרון ואן-ביסאקה (בן 21) שכבר עבר למנצ'סטר יונייטד; בגרף לפניכם, הנתונים של ואן-ביסאקה מוצגים בצבע אפור, ושל מגווייר בצבע כחול:


Comparison between Wan-Bissaka and Harry Maguire
השוואה בין ואן-ביסאקה לבין מגוייר - מדובר בשני שחקני הגנה משובחים

ניתן לראות כי למגווייר מדדים טובים יותר בקרבות אוויר, חסימות והרחקות ואילו לואן-ביסאקה מדדים טובים יותר ביירוט מסירות, כדרורים כנגדו ותיקולים מוצלחים המצביעים על יכולת קריאת משחק ו"חכמת משחק" גבוהה יותר מזו של מגווייר, וכן טכניקה הגנתית איכותית יותר - וכל זאת כשהוא צעיר ממגוייר ב-5 שנים, כלומר משמעותית פחות מנוסה ממנו (בכתבה זו לא ניתחתי את איכות משחק המסירות של שני השחקנים, אך יצוין כי מגווייר מדייק יותר במסירות ושני השחקנים בעלי ממוצע דומה של מסירות מפתח למשחק).

למעשה, מבחינת המדדים ניתן לראות כי ואן-ביסאקה הוא אחד משחקני ההגנה הבולטים בפרמייר ליג בעונת 2018/2019. כעת ניתן להבין מדוע מנצ'סטר יונייטד הסכימה לשלם כ-50 מיליון פאונד על שחקן הגנה צעיר כל כך (בסה"כ בן 21).

יחד עם זאת, מגוייר מביא איכויות אחרות למשחק ההגנה, כגון נוכחות פיזית בולטת ומשחק ראש משובח - ולכן אני סבור כי מגוייר ימצא את עצמו משחק במדי מנצ'סטר יונייטד בעונה הבאה במיוחד לאור העובדה שהקבוצה צריכה לחזק את משחק ההגנה שלה, שהיה חלש ביחס לתקציב הקבוצה והציפיות ממנה במהלך עונת 18/19 (הקבוצה דורגה באמצע הטבלה או בחלקה הנמוך במרבית המדדים ההגנתיים הקבוצתיים.על אף שבתחילת העונה נוהלה על ידי מנג'ר הגנתי מובהק- מוריניו).

מה דעתכם? מסכימים? לא מסכימים? תרגישו חופשי לשתף אותי בדעותיכם.

693 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page